105 Εισακτέοι Επιστήμονες Περιβάλλοντος σε σύνολο 2908 θέσεων στις Πανελήννιες 2021- Πότε θα επενδύσουμε στη προστασία του περιβάλλοντος στην Ελλάδα;;;;;;;;;;;
Ζούμε σε μία χώρα πανέμορφη και πορευόμαστε μία ζωή με αυτό.
Η Ελλάδα, ναι, είναι πανέμορφη, οι άνθρωποί της εξωστρεφείς, η ιστορία της
έμπνευση ανά το κόσμο. Ωστόσο πολλές φορές εμείς οι ίδιοι οι Έλληνες που
λατρεύουμε αυτή τη χώρα μιλάμε για Ελλαδιστάν , χαρακτηρίζοντας κωμικοτραγικές
καταστάσεις της καθημερινότητας μας. Για ένα τέτοιο περιστατικό θα πάρω το λόγο και εγώ.
Για αρχή πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι το μορφωτικό επίπεδο του μέσου Έλληνα έχει ανέβει σε σχέση
με παρελθόντα έτη σχετικά τουλάχιστον με τη κατοχή πτυχίων, γιατί η εκπαίδευση
και η παιδεία είναι διαφορετικές έννοιες. Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας που
έχει αρχαία κείμενα φιλοσοφίας, στοχασμού, ιατρικής είναι βασικά ένα σύστημα
που λειτουργεί με βάση την αποστήθιση. Καλλιτεχνικά μαθήματα, περιβαλλοντική
εκπαίδευση , οδική αγωγή, κοινωνική συμπεριφορά, αθλητισμός βρίσκονται στο
περιθώριο. Είναι πολύ πιο σημαντικό να μάθεις άριστα φυσική για να εισέλθεις σε
ένα ακαδημαϊκό ίδρυμα και να εξέλθεις για να αμειφθείς για την τόσο έντονη
προσπάθεια και το χάσιμο των εφηβικών σου χρόνων ανάμεσα σε σχολείο και
φροντιστήριο με 500 ευρώ.
Δε μπορώ να αναλύσω σε ένα μόνο κείμενο όλα όσα θα ήθελα να
πω ως μία παρελθούσα μαθήτρια που πάντα ήταν άριστη από το δημοτικό ως το λύκειο
και γνωρίζοντας όπως όλοι τα κακώς κείμενα του εκπαιδευτικού συστήματος. Βέβαια αν και δεν έγραψα τα αναμενόμενα για μία άριστη μαθήτρια μόρια πέρασα σε μία σχολή που την έχω στη καρδιά μου. Τότε ξεκίνησε το ταξίδι μου στο Αιγαίο που μου έδωσε και το τίτλο της περιβαλλοντολόγου.
Μπορώ με σιγουριά να μιλήσω για τη συμπεριφορά του κράτους απέναντι κυρίως στις περιβαλλοντικές επιστήμες όχι σαν πανεπιστημιακά ιδρύματα μόνο. Αν ρωτήσεις κάποιον αν αγαπάει το περιβάλλον όλοι με μία φωνή θα πουν πως ναι. Αν ρωτήσεις το τι ξέρουν για το περιβάλλον θα σου πουν τη φωτοσύνθεση , ότι το νερό κάνει ένα τέλειο κύκλο και ότι τα πουλάκια ζουν στα δένδρα. Αν ρωτήσεις τι πρέπει να κάνουμε ίσως να ακούσεις να μη πετάμε σκουπίδια ή να κάνουμε ανακύκλωση. Όλα αυτά είναι πολύ ωραία αν μας τα πει κάποιο παιδάκι. Σίγουρα δε μπορούμε όλοι να έχουμε πλήρη εικόνα τον περιβαλλοντικών φαινομένων γύρω μας όπως δεν μπορούμε να είμαστε ειδικευμένοι σε άπειρες ειδικότητες που εστιάζουν εις βάθος σε διαφορετικά αντικείμενα. Και σε κάποια βασικά πράγματα πρέπει να έχουμε γνώση καθώς είναι πολύ πιο κοντά μας από το θεώρημα Bolzano και τα ολοκληρώματα.
Συγνώμη άμα το χαλάω σε κάποιον αλλά από τα τμήματα περιβαλλοντικών σπουδών δε βγαίνεις ένας τρελός οικολόγος που μαθαίνει στη σχολή πως να κάνει ανακύκλωση. Η διαχείριση αποβλήτων είναι πολλά περισσότερα από αυτό. Η διαχείριση των οικοσυστημάτων από φυσικούς και ανθρωπογενείς παράγοντες ,η ενέργεια, η χαρτογράφηση, η περιβαλλοντική νομοθεσία, η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η διαχείριση υδάτων, η ατμποσφαιρική ρύπανση, η πράσινη επιχειρηματικότητα και πολλά ακόμα πεδία συνθέτουν το γνωστικό υπόβαθρο ενός επιστήμονα του περιβάλλοντος.
Γιατί χρειάζονται άραγε στη χώρα οι επιστήμονες περιβάλλοντος; Η Ελλάδα έχει πολλά διαφορετικά φυσικά οικοσυστήματα τα
οποία απαιτούν και ειδική διαχείριση, Πολυάριθμα νησιά, έλλειψη νερού στο πιο
τουριστικό της σύμπλεγμα, καταπράσινα νησιά με αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιών,
περιοχές Natura 2000, προστατευόμενα φυτικά και ζωικά είδη. Είναι η μόνη όχι;
Όμως σίγουρα είναι η μόνη χώρα που για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 μόνο 125 θα
είναι οι νέοι που θα φοιτήσουν για να γίνουν επιστήμονες περιβαλλοντικών
σπουδών. Ίσως δεν έχουμε αρκετούς μηχανικούς για να κτίσουμε τις τέλειες υποδομές
αυτής της χώρας. Το στερεότυπο γίνε μηχανικός , γιατρός και δικηγόρος είναι ακόμα τόσο έντονα που αποκλείουν αρκετές σύγχρονες επιστήμες να αναπτυχθούν σε ένα σημαντικό βαθμό στη χώρα.
Μιλάμε για τμήματα με 5 εισακτέους που μπορεί κάποια στιγμή
να γίνουν 0. Βέβαια , ένα τμήμα έσπασε το ρεκορ δίχως να έχει επιλεγεί από κανέναν όπως φαίνεται στη εικόνα παρακάτω. Θα μεταφερθούν αυτά τα τμήματα στην Αθήνα για να αποκτήσουν
ζήτηση; Θα πάνε οι ενδιαφερόμενοι στα κολλέγια; Δεν υπάρχει η ζήτηση γιατί δεν
υπάρχει η παιδεία; Σε ποιανού τα χέρια είναι η διαχείριση και υποστήριξη
του περιβάλλοντος. Σίγουρα όχι στη πλειοψηφία των επιστημόνων περιβαλλοντικών
σπουδών τουλάχιστον σε επίπεδο δημοσίου αφού οι θέσεις βρίσκονται με τηλεσκόπιο
από τον Άρη σε έργα συναφή με το περιβάλλον. Στη πορεία θα λέμε μα καλά
που είναι οι επιστήμονες. Ποιοι επιστήμονες; Πως στηρίζετε το συγκεκριμένο
κλάδο;
Ευτυχώς από την
αποφοίτηση μου από το Τμήμα Περιβάλλοντος μέχρι και σήμερα έχω δουλέψει πάνω
στο αντικείμενο μου σε διαφορετικούς τομείς. Για εμένα δεν είναι μία δουλειά,
είναι μία ανάγκη να μάθω παραπάνω, να δω πιο πολλά , να διαδώσω όσα περισσότερα
από αυτά μπορώ. Και να μοιραστώ ακόμα και αυτή τη στιγμή τη σύγχυση που υπάρχει
μέσα στο κεφάλι μου σχετικά με τη κατάσταση που αντίκρισα απλά με λίγο χρόνο
στο διαδίκτυο. Ήθελα να τα εκφράσω έστω και συνειρμικά.
Έχει διαφορά να σου αρέσει η θέα που προσφέρει ένα όμορφο
μέρος από το να το σέβεσαι, να το κατανοείς και να το προστατεύεις. Περιβάλλον (ΠΕΡΙ + ΒΑΛΛΩ) δεν είναι μόνο το δάσος σε ένα
μεγάλο υψόμετρο ή το απομονωμένο νησί που θες να βρεις ησυχία σε μια μεριά του
ωκεανού. Το πρωί που ξεκινάς για να πας στη δουλειά σου έρχεσαι αντιμέτωπος με
ένα ανθρωπογενές περιβάλλον που θα μπορούσε να είναι διαμορφωμένο πολύ πιο
όμορφο και που πρέπει να το σεβαστείς. Αν δεν είναι κατανοητό το πώς και το
γιατί είναι καθαρά θέμα εκπαίδευσης και παιδείας. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση
είναι ένα εργαλείο ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΗΣ μάθησης πρέπει
να βγεις έξω να δεις, να αναγνωρίσεις και να δώσεις λύση . Μέσα από δομημένη σκέψη
και υπολογισμούς, είμαστε επιστήμονες, δεν σχεδιάζουμε κάτι έχοντας απλά την
αίσθηση.
Καληνύχτα από μία περιβαλλοντολόγο στη ψυχή και στο χαρτί!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου